Twinkle | Digital Commerce

Jezelf onderscheiden kan niet met standaardfoto’s

2021-04-22
1000562
  • [branded content]
  • 4:29

Webwinkels groeiden het afgelopen jaar als kool. Met de beperkingen voor fysiek winkelen werd voor veel ondernemers online het belangrijkste alternatieve verkoopkanaal. Maar hoe geef je kopers een goed beeld, letterlijk en figuurlijk, van je producten als je alleen online kunt verkopen? En hoe doe je dat zo efficiënt en effectief mogelijk met behoud van je identiteit?

Tekst: BBP Media
Beeld: Zuiver Beeld

Online is een blijvertje

In 2020 zien we dat de online verkoop enorm is gestegen, zowel in B2B als B2C. De verschillende lockdowns betekende voor veel ondernemers een enorme herwaardering van de website als verkoopkanaal. Er was al sprake van een verschuiving, zowel bij de grote als bij de kleinere bedrijven. Voor sommigen betekenden de maatregelen rondom Covid-19 de start of doorstart van een webshop, anderen versterkten hun bestaande webshop als goed lopend kanaal voor online zaken doen. Voor B2C gold dat de klant niet meer kon langskomen in de winkel, net als bij B2B waar bovendien de vertegenwoordiger niet meer op klantbezoek kon komen. Alles bij elkaar is de afhankelijkheid van de webshop of het bestelportal enorm toegenomen en is de winkel nu ook 24/7 open, iets dat veel vraagt van processen en dataverwerking.

Een beeld zegt meer...

Waar je bij fysiek winkelen producten kunt aanraken, uitproberen en uitgebreid bekijken is dat online een niet mogelijk. Als koper maakt dat het lastiger om te beslissen over een aankoop: bang voor een teleurstelling bestelt iemand toch niet of het wordt weer teruggestuurd. Een goede productfoto is niet hetzelfde als een product zelf vasthouden, bekijken en uitproberen. Maar door dat zo veel mogelijk te benaderen maak je het leven in de e-commerce een stuk makkelijker. Roald Ploegmakers is directeur van Orbitvu Benelux dat welke systemen levert voor productfotografie. “Dat is onze expertise dus op dat deel van online verkopen wil ik graag inzoomen. Hoe beter een klant een product kan bekijken, hoe makkelijker deze overgaat op een aankoop en, nog mooier, hoe kleiner de kans op een teleurstelling en dus een retourzending. Dat betekent meerdere foto’s van een product, van meerdere kanten en met details. Bij kleding wil je de stof kunnen zien, de pasvorm, de kleur en het liefst hoe het staat. Dat stukje emotie en ervaring kun je overbrengen met beeld, een foto of video, bijvoorbeeld van een model dat een kledingstuk showt.”

Ploegmakers verbaast zich vooral over het feit dat bedrijven vaak de foto’s gebruiken van de fabrikanten. “Dat is jammer want die missen vaak net de details die kopers nodig hebben om zeker te weten dat dit het type is dat ze willen bestellen. Denk bijvoorbeeld aan installateurs die producten van alle kanten willen kunnen bekijken of het inderdaad het precies dat onderdeel is dat ze nodig hebben. In geval van twijfel bestellen ze het niet en surfen naar de volgende website. Of ze gaan bellen met de klantenservice en dat kost voor iedereen onnodig tijd en geld.”

Je onderscheiden, ook in je webwinkel, is ontzettend belangrijk

Het zelf maken van goede, klantgerichte foto’s is op zich niet zo moeilijk. Vaak gaat de meeste tijd zitten in het selecteren, nabewerken, uploaden en publiceren van de afbeeldingen. “Maar ook dat kan tegenwoordig in één handige workflow met behulp van templates. Product voor de camera, die maakt automatische de gewenste foto’s en importeert ze in het juiste formaat in het CMS van de webshop. Dat is even een diepte-investering maar daarna kun je je energie en tijd weer besteden aan leuke dingen zoals het adviseren van klanten. Vijf goede foto’s zeggen zo veel meer dan hele lappen tekst op je site.”

Je onderscheiden, ook in je webwinkel, is ontzettend belangrijk. Consumenten kiezen niet alleen wát ze willen kopen maar ook waar. Retailers bouwen met veel liefde en aandacht aan hun merk en uitstraling. Met het gebruik van de standaardfoto’s van de leverancier heb je geen toegevoegde waarde en onderscheid je jezelf niet van je concurrenten.

Offline beleving naar online

“Emotie speelt een belangrijke rol. Wie in fashion in de stenen winkel veel aandacht besteedt aan het inspireren van combinaties met ‘shop the look’ zou dat online ook moeten doen. Wie als groothandel in installatiemateriaal sterk is in productkennis en persoonlijk advies zou in de webwinkel moeten zorgen dat alle verschillende materialen van alle kanten kunnen worden bekeken. Zodat de loodgieter of elektricien goed kan zien of dit model echt de versie is die ze nodig hebben. Of identiek is aan de versleten of kapotte versie die ze in hun handen hebben. Dan zijn serie- en versienummers niet voldoende. Met eigen achtergronden bepaal je zelf de sfeer en merkbeleving.”

Dat gaat verder dan de website. Ook vertegenwoordigers sjouwen tegenwoordig geen papieren catalogus mee maar kunnen alles digitaal op een tablet laten zien. Ook daar horen de detailfoto’s bij in de eigen huisstijl.

Ploegmakers geeft aan dat er een scala aan mogelijkheden is in de productfotografie: “Het hoeft niet ingewikkeld te zijn maar wie meer wil, kan dat ook krijgen. De een is geholpen met een ministudio dat bestaat uit een statief, ronddraaiend tableau en nylon schermen voor de juiste belichting. Aan de andere kant van het spectrum staat het nieuwste van het nieuwste: een complete studio van 3 bij 4 meter waarin de catwalk-beleving kan worden vastgelegd. De meerwaarde zit ook in de standaard workflow, zowel voor het maken van de video of fotoserie als het direct kunnen publiceren op de website.”

Alternatieven blijven

Net als thuiswerken zijn webwinkels ook niet meer weg te denken. Het belang van flexibiliteit in verkoopkanalen maakt het de moeite waard om te investeren in processen en na te denken over verschillende scenario’s. Daarbij speelt het in beeld brengen van je producten altijd een rol.

Dit artikel is tot stand gekomen in samenwerking met Orbitvu.